06-42097676 info@beadiamond.nl

Paul is echt verontwaardigd. Zo heb ik hem nog niet gezien. Hij heeft intern een nieuwe functie als teamleider gekregen en het bedrijf wilde hem een steun in de rug geven en bood hem coaching aan. Ik coach hem sinds kort op zijn communicatie- en presentatievaardigheden.

Nu in deze Coronatijd stuurt hij zijn nieuwe teamleden online aan. En dat vindt hij lastig.
Van een van zijn teamleden heeft hij als feedback gekregen: ‘ik geloof gewoon niet wat je zegt en ik ervaar je als nogal onverschillig en weinig inspirerend.’ En Paul vraagt zich af wat hij in zijn presentatie anders kan doen.
Als we inzoomen op de situatie dan blijkt het in de kern te gaan over vertrouwen. 

Vertrouwen en congruentie; een mooi duo
Carl Rogers een Amerikaanse psycholoog geeft aan dat we mensen vertrouwen als zij congruent zijn. En wat houdt congruentie dan precies in? Het is de overeenstemming tussen denken, voelen én spreken. In de praktijk is er vaak een verschil tussen wat we denken en voelen, of tussen wat we denken en zeggen. Denken doen we met ons hoofd, voelen doen we met ons hart. En als die verbinding er niet is, dan wordt het een leeg verhaal.

En wat kan ik daaraan doen?
Congruentie is een belangrijke factor voor vertrouwen. En dat betekent als leidinggevende dat je de woorden die je uitspreekt ook gedragen worden door je gevoel.

Volgens Simon Sinek, auteur van de bestseller ‘Start With Why’, kun je anderen alleen inspireren als je een eigen ‘waarom’ hebt.  Daarmee doelt hij op een hoger doel, een droom of drijfveer. Je kunt jouw visie pas overbrengen op anderen als dit voor jezelf helder is.  Dan kunnen je medewerkers gaan geloven in wat jij gelooft en kun je anderen daarvan ook overtuigen.

En Paul?
Paul is aan de slag gegaan met zijn ‘waarom’. Waarom doet hij wat hij doet. En ik stelde hem de volgende vragen:
– Waarom hij voor dit bedrijf werkt
– Waarom het bedrijf in deze business zit
– Waarom de doelstellingen van het bedrijf aansluiten op zijn hoger doel
– Waarom hij zo graag teamleider wilde worden
– Waarom de kernwaarden van het bedrijf zo goed bij hem passen

Als je vanuit jezelf vertrekt, en weet waarom je doet wat je doet, dan verandert er iets in de interactie met je omgeving. Je bent duidelijker over wie je bent en waar je voor staat. En dan kun je andere mensen overtuigen en inspireren.

Zonder antwoord op de ‘waarom’ – vraag wordt elke presentatie of speech een inspiratieloos verhaal.
Volgens Sinek volgen we inspirerende mensen niet omdat het

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten