06-42097676 info@beadiamond.nl

Leiderschapskwaliteiten

Peter ontmoette ik op een congres en zijn bedrijf stond behoorlijk in de ‘spotlights’. Hij is CEO van een groot bedrijf. Zowel binnen als buiten het bedrijf was er nogal wat onrust ontstaan. En de komende week moest hij een aantal presentaties geven. Zowel binnen het bedrijf voor de eigen medewerkers, als op een groot congres.

En hij zag er behoorlijk tegenop. Aan de ene kant zag hij de mogelijkheden van het podium; zijn visie, de koers van het bedrijf toe te lichten. En hij zag ook de andere kant; het afbreukrisico. Ongetwijfeld zouden er moeilijke vragen gesteld worden.

Ben je een leider omdat je CEO bent?

Als je CEO bent van een bedrijf wil dat niet zeggen dat mensen jou ook als een leider zien. Ongetwijfeld heb je voldoende kwaliteiten, anders gaf je geen leiding aan het bedrijf. Maar benoemd worden in die positie is nog iets anders dan gezien worden als een leider.

Hoe krijg je het vertrouwen van het publiek. Hoe gaan ze jou zien als leider?

Naar een presentatie kun je op verschillende manieren kijken. Je kunt het zien als een verplichting die hoort bij je functie. Of je kunt het zien als een mogelijkheid om veel mensen te bereiken, te inspireren, je visie voor het voetlicht te brengen en daarmee ook jezelf te positioneren als dé leider. 

Welke mogelijkheden biedt het podium?

Informatie kun je op allerlei manieren delen. Dat kan in een email, een interview in het bedrijfsblad, een beleidsrapport. Het podium bied je de mogelijkheid om Jezelf te ‘verkopen’ aan de organisatie.

Maar ja, hoe doe je dat dan?

Mijn jarenlange ervaring met coaching van sprekers op de Strategie, de Inhoud én de Performance van presentaties heeft mij het volgende geleerd. Als het gaat om de stress, de spanning die presentaties geven met zich mee brengt, is er geen verschil of je nu ‘hoog’ in de organisatie zit of niet. Presenteren is een van de grootste angsten die mensen hebben en er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt of je hiërarchisch hoog of laag in de boom zit.

De druk om te presteren is bij CEO’s misschien nog wel groter omdat zij worden gezien als het uithangbord van de organisatie. En dit was ook de grootste angst van Peter. Hij voelde het als: ‘Erop of Eronder’.

Dus wat te doen?

1.    Verkoop jezelf aan het publiek

En hiervoor is nodig dat je van het podium gaat houden. Dat je de mogelijkheden ziet die het podium biedt. Dat je er plezier in hebt. En niets is zo aantrekkelijk als een spreker die weet waar hij het over heeft en die dit op een inspirerende manier op het podium neerzet; waarbij de bevlogenheid, de betrokkenheid en de passie voelbaar zijn. Met een heldere visie, een goed plan, de juiste informatie en je inlevend in je publiek, kun je ervoor zorgen dat de medewerkers (weer) achter de organisatie gaan staan.

2.    Performance gaat boven de inhoud?

Dit hoor ik vaak en ik kijk daar absoluut anders tegenaan. Als jij jezelf wilt positioneren als leider dan is het zaak om eerst te zorgen dat de Inhoud van je presentatie staat als een huis. En pas dan ga je je richten op de Performance.

Een geweldige performer zonder inhoudsvolle presentatie wordt nooit gezien als een echte leider. En een slechte performer met een geweldige inhoudsvolle presentatie wordt ook niet gezien als dé leider van het bedrijf. Daarnaast moet je presentatie ook passen in de Strategie van het bedrijf, het grotere plaatje. Dus je moet ze in mijn ogen allemaal ontwikkelen. Strategie, Inhoud én Performance.

Is dat geen overkill?

Tjeetje, wat komt er dan veel bij kijken, bij zo’n presentatie. Ja, dat hoor ik vaak. En dat is ook zo. Een presentatie zet je niet even in een half uurtje in elkaar.

Aan een goede presentatie bouw je steen voor steen, totdat hij staat als een huis. En jij het publiek kunt inspireren, meenemen en daarmee jezelf neerzet als dé leider van de organisatie.

En Peter?

Peter heeft zijn mouwen opgestroopt en we zijn aan het werk gegaan. Na zijn presentatie sprak ik hem weer. Hij was uiterst tevreden en had complimenten gekregen over zijn heldere verhaal en duidelijke visie. En dit had ertoe geleid dat de medewerkers wisten wat er speelde en de route die door de leiding was uitgestippeld. Maar ook dat het vertrouwen in de CEO en het bedrijf was toegenomen. Mensen waren gerustgesteld.

Wat betekent het podium voor jouEen kans, of een afbreukrisico?

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten