Dat is even afkicken voor iemand die gewend is live contact te maken met het publiek. En een heel podium als ‘playground’ heeft waar je alle non-verbale communicatie instrumenten kunt inzetten.
We leven in ‘challenging ‘tijden. We zijn op weg naar een 1,5 meter samenleving en er worden allerlei nieuwe manieren van werken ontdekt.
En één van de belangrijkste veranderingen waarvan ik ervan overtuigd ben dat die voor een deel blijvend is, is het thuiswerken en daarmee online presenteren.
Oh, het is zeker voor mij ook wennen; ik coach CEO’s, leidinggevenden en ondernemers om hun communicatie skills te ontwikkelen en presentaties te geven op kleine en grote podia. En dat betekent dat er nu veel mogelijkheden wegvallen die we wél tot onze beschikking hebben in een live bijeenkomst.
Het contact met je publiek, oogcontact, het gebruik van het podium. Stuk voor stuk ‘tools’ die wegvallen. De spanningsboog is online veel korter; zo’n 5 à 6 minuten. En vlak de techniek bij online presenteren niet uit.Kortom, online presenteren stelt andere eisen én opent een nieuwe wereld.
Misschien denk jij: Ik laat het wel over me heen komen. Dit gaat wel weer over.
Ik wacht wel totdat alles weer ‘normaal’ is?
Normaal gaat het niet meer worden. Door veel organisaties worden er nu vraagtekens gezet bij de ‘normale’ manier van werken.Live vergaderingen, voor meetings reizen over de hele wereld; is dat wel echt noodzakelijk én efficiënt?
Het gevolg is dat er een nieuw ‘normaal’ gaat ontstaan.
En… online presenteren is daar een onderdeel van.
Dus wen er maar aan, én…verdiep je erin.
Want er zijn mogelijkheden en onmogelijkheden als het gaat om onlinepresentaties.
Hieronder vind je 3 tips die je meteen kunt toepassen.
De 3 gouden regels om contact te maken met je publiek
1. Korte spanningsboog
Omdat mensen eerder afhaken bij onlinepresentaties is het zaak om de interactie op te zoeken. Stel vragen, laat een filmpje zien, een enquête. Kortom betrek mensen bij jouw presentatie. Zo houd je de aandacht vast én komt jouw boodschap over.
2. Wees zichtbaar
Zorg dat je publiek Jou in de ogen kan kijken. Dus zet je laptop op ooghoogte en kijk in de lens. Oogcontact is cruciaal bij online presenteren. Vaak kijken mensen automatisch naar hun eigen scherm omdat daar hun presentatie of hun publiek zichtbaar is. Maar dan maak je geen oogcontact; en dit maakt een wereld van verschil.
3. De ‘Rule of Three’
Een van de meest krachtige instrumenten in communicatie is de regel van drie. Drie is een magisch getal. Uit onderzoek blijkt dat mensen drie stukken informatie goed kunnen onthouden. Als het er meer worden, dan daalt het retentievermogen sterk. We kennen het onder andere uit; Heerlijk, Helder, Heineken; de drie wijzen uit het Oosten. Dus houd je verhaal kort én krachtig. En breng iets dat interessant is voor jouw publiek.
Als jij hulp kunt gebruiken voor jouw onlinepresentatie stuur dan een mail naar: info@beadiamond.nl. En we kijken samen hoe we jouw presentatie naar een next level kunnen brengen.