06-42097676 info@beadiamond.nl
 Hoe het niet moet!
Carla is echt uit het veld geslagen. Het bedrijf had haar al maanden geleden een vast contract aangeboden en ze waren tot een akkoord gekomen. Maar door de Coronacrisis is het bedrijf voor langere tijd gesloten. En nu hebben ze haar zomaar per telefoon ontslagen en aangegeven dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken gaan houden. Ze vraagt me, los van de juridische aspecten, wat ik ervan vind; qua communicatie.

Hoe echte leiders zich onderscheiden?
In grote crisis komen grote leiders bovendrijven; ze onderscheiden zich van de rest. Als leider moet je altijd communiceren. En in deze ‘challenging times’ zul je dit nóg frequenter moeten doen. En je zult hierbij een balans moeten vinden tussen inlevend en tactvol zijn én tegelijkertijd helder en duidelijk over wat je van elkaar mag verwachten. Iedereen; de leden van je team, je klanten, ze willen geïnformeerd worden; goed of slecht nieuws.

 

En wat betekent dit voor je presentatie als leider?
In tijden van crisis is het belangrijk dat leiders hun menselijkheid tonen en zich niet verschuilen achter hun positie. Menselijkheid overtuigt en krijgt mensen mee. In deze periode wordt er heel veel online gecommuniceerd. En dat geeft specifieke uitdagingen. Mensen willen je in de ogen kunnen kijken; ook al is het van een computerscherm.

7 Tips voor online 1-1 gesprekken zoom gesprekken

  1. Bereid je gesprek goed voor. Dit is een gouden regel in álle communicatie en presentatie.
  2. Wees eerst even stil voor je begint te spreken. Je maakt eerst energetisch contact.
  3. Kijk in de ogen van je gesprekspartner. Achter de computer betekent dit dat je naar de camera kijkt. Voor je gesprekspartner lijkt het dan of hij oogcontact met je heeft. Jíj kijkt echter in de camera. En dat betekent voor jou dat de voorbereiding, het energetisch contact maken, de tact en het inlevingsvermogen nog veel belangrijker zijn.
  4. Spreek kort en bondig. En durf stiltes te laten vallen.
  5. Neem adempauzes en denkpauzes. In de stiltes gun je jezelf rust én overzicht.
  6. Luister écht naar de ander; zonder te wachten op een stilte die je dan weer opvult met je eigen verhaal.
  7. Vat het gesprek samen en maak heldere afspraken.

 

En hoe ging het verder met Carla?
Het bedrijf moest het ontslag terugdraaien. En de goede werkrelatie die in een aantal jaren was opgebouwd; die is echt verstoord. En de vraag is of dit nog te herstellen is. En dat is jammer, want voor veel bedrijven geldt dat ze na deze crisis juist loyale en ervaren werknemers hard nodig hebben.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten