06-42097676 info@beadiamond.nl

Hoe kom je op het TED(x) podium?

Deze vraag word mij vaak gesteld. En op mijn vraag waarom iemand op het podium wil staan krijg ik regelmatig als antwoord: ‘dat is goed voor mijn carrière’.
En dat is nu net het antwoord dat geen enkele TED organisatie wil horen. TED draait om ideeën. Ideeën die een bijdrage leveren waar anderen, de wereld iets aan heeft. Natuurlijk levert het een bijdrage aan je carrière of vergroot het je autoriteitsstatus. Maar als dat je drijfveer is…………..

Het idee is de ster

Het gaat om het idee, niet om de spreker. Als organisatie wordt er niet zozeer gekeken naar de persoon maar naar het (vernieuwende) idee. Dus als je een TED Talk wilt geven, kom dan met een ‘baanbrekend’ idee, dat de potentie heeft om de wereld te veranderen. Ideeën staan op de eerste plaats. Als je idee niet origineel is, of je bent niet echt enthousiast over je eigen idee, dan gaat het niets worden. Het doet er niet toe wie je bent. TED is geen podium voor professionele sprekers. Het is een platform voor mensen die opmerkelijke dingen doen of grote ideeën hebben.

Als het publiek de zaal verlaat gaat het er niet om dat ze van het bestaan van de spreker weten, maar dat ze een ‘nieuw’ idee hebben of een andere invalshoek om naar een onderwerp te kijken.

4 tips om op het TED(x) podium te komen

1. Leef je passie

Als je TED Talk wilt geven; leef dan je passie. Dan is een TED Talk een punt in een zin en is de zin slechts een klein onderdeel van het verhaal van je leven. Het valt mij steeds op als ik met TED(x) sprekers werk; ze zijn zo vol over hun ideeën. Ik herinner mij nog een gesprek met Jan, hij gaf college’s aan de universiteit. We hebben wel een kwartier in de regen gestaan want hij wilde mij echt overtuigen van zijn toekomstvisie op de arbeidsmarkt.

2. Maak een footprint

Schrijf een boek, geef presentaties, zet video’s op You Tube. Op deze manier wordt jij meer en meer gezien als een autoriteit op jouw vakgebied. Een TED(x) organisatie zoekt vaak naar experts op een gekozen onderwerp of thema. En als ze dan gaan zoeken……….dan komen ze jou bijna als vanzelfsprekend tegen.

3. Beschrijf jouw idee kort, bijvoorbeeld in een zin van 6-10 woorden

Einstein heeft zo’n mooie uitspraak: ‘If you can’t explain it simply, you don’t onderstand it well enough’. Elke keer valt het mij op hoe moeilijk het is voor sprekers om hun idee helder, kort en to-the-point te formuleren. Snoei je onderwerpen terug tot één groot idee zodat je een sterke verhaallijn kunt uitwerken. Dit is absoluut een uitdaging én is een uitstekend vertrekpunt voor een geweldige presentatie.

4. Zorg dat je er klaar voor bent

Weet je wat je zou willen vertellen en ben jij ervan overtuigd dat het belangrijk is dat anderen dit horen? Ben jij een expert op dit gebied en leef jij je passie? Dan heb je al veel stappen gezet. Als jij dan impact wilt maken met jouw verhaal/idee, dan is het podium, al of niet van TED, dé plek om uiteindelijk een verschil te maken in deze wereld.
En dan komt de dag: je wordt gebeld of via een relatie benaderd; zou jij een presentatie kunnen geven? Zorg ervoor dat je klaar bent om het podium te pakken. Oefen dus waar je maar kunt, voor een nieuwe klant, voor een groep mensen of gewoon voor de spiegel.

Mijn Missie
Het is mijn missie om ondernemers te helpen zichzelf én hun bedrijf helder overtuigend te presenteren. Succes gaat grotendeels over zichtbaarheid en angst houdt veel ondernemers klein. Dit kan angst voor het podium, maar ook voor een 1-1 gesprek zijn.

“Shine like the Diamond, you really are”; dat is mijn motto.

Share This

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten